Strony

wtorek, 13 maja 2014

Witaminy dobre na wszystko.



Witaminy stanowią grupę związków organicznych niezbędnych do metabolizmu podstawowych składników odżywczych i utrzymania wszystkich funkcji organizmu. Człowiek nie posiada zdolności ich syntezy, bądź wytwarza je w niewystarczających ilościach, dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem. Żaden produkt spożywczy nie zawiera wystarczających ilości wszystkich witamin do zrealizowania zapotrzebowania organizmu człowieka.



    Witaminy można podzielić na rozpuszczalne w wodzie: witamina B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B6 (pirydoksyna), B12 (kobalamina), PP (niacyna), kwas foliowy, kwas pantotenowy, biotyna, witamina C (kwas askorbinowy) i rozpuszczalne w tłuszczach: witamina A (retinol), D (kalciferol), E (tokoferol), K (menadion, filochinon).

    Witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo ulegają zniszczeniu pod wpływem obróbki termicznej żywności a ich nadmiar jest wydalany z organizmu. Natomiast witaminy tłuszczorozpuszczalne są dość odporne na temperaturę, ale ulegają rozkładowi pod wpływem światła (promieniowania UV). Są magazynowane w wątrobie, a ich nadmiar może mieć działanie toksyczne. 

    Niedobór witamin nazywany jest awitaminozą, ich nadmiar natomiast hiperwitaminozą.



FUNKCJE BIOLOGICZNE WITAMIN ROZPUSZCZALNYCH W WODZIE


  •   witamina C
  •   witamina B1
  •   witamina B2
  •   witamina B6
  •   witamina B12
  •   witamina PP
  •   biotyna
  •   kwas foliowy
  •   kwas pantotenowy
 


Witamina C (kwas askorbinowy) jest bardzo ważnym dla naszego organizmu składnikiem diety. Nie możemy spożyć jej na zapas, dlatego kluczowe jest jej regularne dostarczanie. Witamina C jest  istotna ponieważ  pełni ona szereg kluczowych funkcji w organizmie:

  • Zwiększa metabolizm lipidów.
  • Bierze udział w detoksykacji organizmu.
  • Wspomaga przyswajanie żelaza, bierze udział w procesach: wchłaniania i transportu żelaza, co jest szczególnie ważne u osób z niedokrwistością.
  • Skraca czas infekcji pobudzając wzrost i sprawność komórek odpornościowych typu T i B.
  • Chroni przed chorobą niedokrwienną serca, zaćmą oraz przed rozwojem chorób nowotworowych (karcinogenezy).
  • Jest silnym antyoksydantem - chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, nadtlenków lipidowych oraz innych związków toksycznych.
  • Jest niezbędna w produkcji kolagenu, zapewnia odpowiedni rozwój chrząstki, kości, zębów, ułatwia gojenie ran, zmniejsza powstawianie sińców, dba o dobrą kondycję ścian naczyń włosowatych.
  • Chroni przed szkorbutem.
Witamina C występuje przede wszystkim w produktach pochodzenia roślinnego, zwłaszcza w: owocach dzikiej róży, owocach jagodowych, owocach cytrusowych, zielonej pietruszce, warzywach kapustnych, papryce, pomidorach, ziemniakach, chrzanie. W produktach pochodzenia zwierzęcego kwas askorbinowy znajduje się w ilościach znikomych.