Strony

czwartek, 1 października 2015

Tauryna - niedoceniany aminokwas

Tauryna - aminokwas, po raz pierwszy wyodrębniony przez Tiedemanna i Gmelina (Niemcy) w 1827 roku z żółci bydlęcej. Swoją nazwę zawdzięcza greckiemu słowu taurus, co znaczy: „byk”. Odkrycie tauryny nie miało szczególnego znaczenia aż do momentu, kiedy w 1970 roku uczeni wykazali, że jest ona niezbędnym składnikiem pożywienia kotów. Z powodu jej braku u zwierząt rozwijała się ślepota oraz pojawiały poważne problemy z czynnością serca.


Uznanie jej istotnego znaczenia dla organizmu opiera się na tym, że tauryna jest uważana za warunkowo niezbędny aminokwas, choć w przeciwieństwie do innych aminokwasów nie bierze udziału w syntezie białek.

„Jeśli wszyscy przedstawiciele świata medycyny dostrzegliby i poznali wartość tauryny, znajdowałaby się ona stale w składzie trzech najpopularniejszych suplementów diety."
                                                                                                           dr Atkins

Tauryna – jest to aminokwas niebiałkowy zawierający siarkę o specyficznej roli fizjologicznej.

Jest to niezbędny aminokwas, który wykazuje dużą aktywność biologiczną i jest nieodzowny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Tauryna jest jednym z czynników ułatwiających metabolizm. Wspólnie z kwasem żółciowym zwiększa rozpuszczalność i rozkład tłuszczów. Procesy trawienne zachodzące w przewodzie pokarmowym przebiegają szybciej ze względu to, że cząsteczki pokarmowe są „rozdrobnione”. Tauryna również przyspiesza detoksykację organizmu, zwiększa też siłę skurczową mięśnia sercowego. Wpływa na układ nerwowy, gdzie pełni funkcję neuroprzekaźnika. Obecność tauryny sprzyja rozwojowi mózgu. Przypisywany jest jej udział w procesach poznawczych oraz procesie zapamiętywania.

Jednak główna i najważniejszą funkcją Tauryny to...  


Obrońca i Opiekun komórek.

Jeżeli ważysz 100 kg, to tauryna buduje 100 g masy twojego ciała, głównie mięśni, bo mięśnie gromadzą najwięcej tauryny. Żaden inny, wolny aminokwas nie osiąga aż tak wysokiego stężenia. Np. karnityna występuje w organizmie, w ilości ok. 30 g.
Tak rozpowszechniona w organizmie substancja musi mieć dla niego ogromne znaczenie.
Współczesna medycyna, z dużym powodzeniem, wykorzystuje taurynę w kardiologii, hepatologii, oftalmologii, diabetologii, neurologii i onkologii.

Gdzie można znaleźć taurynę?

Obficie występuje w tkankach zwierząt i ludzi, głownie w mięśniach szkieletowych, mózgu oraz sercu. Tauryna może być syntetyzowana w organizmie z innych aminokwasów metioniny i cysteiny z pomocą witaminy B6, ale zdarzają się niekiedy w życiu takie stany, kiedy dochodzi do nadmiernego wydalania tauryny z organizmu:
        w stanach stresu
        przy radioterapii i chemioterapii
        przy operacjach chirurgicznych
        przy zaburzeniach rytmu serca i stanach  niedokrwiennych
        przy schorzeniach jelit
        przy nadużywaniu alkoholu i nikotyny
        przy cukrzycy
        podczas estrogenowej terapii zastępczej

Jakie funkcje pełni tauryna?

Tauryna wpływa na poziom wapnia w komórkach, odpowiada za osmoregulację a także pełni rolę neurotransmitera i neuromodulatora. Tauryna kieruje "pracą" membran (błon) komórkowych, a także chroni i stabilizuje je, reguluje transport substancji odżywczych.

Na przykład: w sercu tauryna odgrywa ważną rolę w przemieszczaniu się jonów wapniowych przez błony komórkowe: w zależności od potrzeby może podnosić lub obniżać poziom wapnia, utrzymywać potas i magnez wewnątrz komórek, a sód - na zewnątrz.

Osmoregulacja - regulacja stężeń roztworów elektrolitów i związków organicznych w płynach ustrojowych oraz ich objętości, a także utrzymywanie równowagi wodnej organizmu . Zjawisko osmozy polega na przechodzeniu wody z roztworu o niższym stężeniu (czyli hipotonicznego) do roztworu o stężeniu wyższym (hipertonicznego) przez błonę półprzepuszczalną ; w wypadku organizmów jest to błona komórkowa .
 Ma działanie antyoksydacyjne. Bierze także udział w syntezie kwasów żółciowych, ma więc pośrednio wpływ na trawienie pokarmów. Ostatnie badana jest intensywnie zależność pomiędzy poziomem tauryny w tkankach i gospodarką insulinową. Synergizm pomiędzy działaniem insuliny i tauryny wynikać może z faktu, iż oddziałują na te same receptory. Właśnie ten potencjał tauryny wykorzystywany jest głownie w suplementacji sportowej. Insulinomimetyczne działanie tauryny wspomaga transport składników odżywczych – w tym aminokwasów, glukozy i kreatyny do komórek mięśniowych.

Co siedzi w napojach energetycznych?

Napoje energetyzujące wydają się niezbędne w sytuacjach, gdy trzeba się ożywić i pobudzić pracę mózgu, a do odpoczynku jeszcze daleko.

W czym kryje się sekret napojów energetyzujących?

Zawartość puszki jak klucz otwiera drzwi do rezerw wewnętrznych organizmu i otwiera kanały energetyczne samego organizmu. Innymi słowy – zawartość puszki nie dostarcza energii, ale wysysa ją z ciebie. Człowiek wykorzystuje swoje własne zasoby, a opisując dosadnie, zaciąga kredyt w swoim własnym organizmie. Dług, oczywiście trzeba będzie zwrócić, przypłacając zmęczeniem, bezsennością, załamaniem nerwowym, drażliwością i depresją.

Głównym składnikiem napojów energetyzujących jest kofeina, a jej nadmierne picie wywołuje pewne konsekwencje.

Kofeina, przy regularnym dostarczaniu do organizmu, powoduje wyczerpanie jego sił, a jej nadmiar sprzyja częstemu oddawaniu moczu, co przyczynia się do wyprowadzania soli z organizmu w dużych ilościach. Najgorsze jest to, że organizm przyzwyczaja się do dawki kofeiny i z czasem domaga się jej zwiększenia.

Tauryna, która wchodzi w skład napojów energetyzujących, chroni serce, kompensując częściowo agresywne działanie kofeiny w tych dawkach, jakie zawierają napoje energetyzujące. Jeśli kofeina zwęża naczynia krwionośne i podnosi ciśnienie tętnicze krwi, to tauryna wyrównuje wahania ciśnienia w miarę stabilizacji przez nią błon komórkowych i reguluje przepływ elektrolitów (to znaczy minerałów) przez błony komórkowe.
Należy pamiętać, że duża zawartość kofeiny znajduje się w zwykłych, znanych każdemu napojach herbata / kawa / cola.

Czy ty i Twoi bliscy je spożywacie?

Pomyślcie o tym, czy w waszych organizmach znajduje się wystarczająca ilość tauryny dla ochrony mięśnia sercowego?

Inny codzienny środek uzależniający – nikotyna również zwęża naczynia krwionośne i podnosi ciśnienie tętnicze krwi. W 2003 roku naukowcy odkryli, że stan naczyń krwionośnych u palaczy przy przyjmowaniu tauryny już w ciągu 2 tygodni zbliża się do stanu naczyń jak u osób niepalących.

Źródła tauryny.

W naturze bogate źródła tauryny znajdziemy w ostrygach, mięsie, rybach, serwatce i niektórych roślinach strączkowych jak groch czy soczewica. Taurynę znajdziemy również w mleku matki.

Stężenie tauryny w mięsie waha się od 30-200 mg/ 100g. Najwięcej jest jej w mięsie indyczym, a najmniej w mięsie kurzych brojlerów.


Bardzo dużo tauryny znajduje się w owocach morza - w bezkręgowcach morskich 300-800 mg/g - oraz w rybach (50-200mg/100g). 

Niewielkie ilości tauryny w naszym organizmie wytwarzane są w wątrobie, mózgu, jelitach i mięśniach szkieletowych.

Skutki niedoboru i nadmiaru tauryny.

Jeśli tauryna, jako suplement jest przyjmowana w zalecanych dawkach, nie stwierdzono skutków ubocznych jej przyjmowania. Na ogół jest dobrze tolerowana. Niestety tauryna może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami (warto wcześniej skonsultować to z lekarzem). Suplementów zawierających taurynę powinny unikać kobiety w ciąży, matki karmiące piersią, alergicy i osoby z dwubiegunową psychozą afektywną.

Po 40. roku życia wytwarzanie tauryny w naszym organizmie zmniejsza się.  Prawie 2-krotnie spada  zawartość tauryny w komórkach krwi i osocza u osób w podeszłym wieku.

Jeśli organizm nie zawiera dostatecznej ilości tauryny, to wówczas procesy, za które jest odpowiedzialna, albo będą przebiegały wolniej i słabiej, albo nie będą przebiegały w ogóle.

Początkowo zostaną wykorzystane rezerwy organizmu, a następnie rozpoczną się powolne, mało zauważalne zaburzenia na poziomie komórkowym, a następnie na poziomie narządowym.

Uzupełnianie diety w taurynę może pomóc w uniknięciu problemów takich jak:
        niewydolność serca;
        pogorszenie wzroku i rozwój chorób oczu (zaćmy);
        osłabienie mięśni szkieletowych;
        ostry i przewlekły stres, zaburzenia koncentracji, bezsenność;
        zakłócenia czynności wątroby i trzustki (przyswajanie tłuszczów i cukrów, nadmiar cholesterolu);
        rozwój miażdżycy;
        zaburzenia pamięci;
        osłabienie odporności.

Ile powinniśmy spożywać Tauryny?

W dawkach profilaktycznych czyli 400 mg tauryna jest całkowicie bezpieczna, a jej dawka lecznicza jest znacznie wyższa - do 3 g dziennie.

Wyeliminowanie niedoboru tauryny w organizmie jest konieczne również dlatego, że zastąpienie jej inną substancją jest niemożliwe, jako że tauryna wpływa na liczne, życiowo ważne fizjologiczne i biochemiczne procesy w komórce.

Tauryna jest niezbędna dla:
        wegetarian
        sportowców
        osób starszych
        osób z chorobami serca
        tych, którzy spędzają dużo czasu przy komputerze i dużo czytają
        osób palących, często spożywających kawę lub inne napoje energetyzujące

Wszystkim nam potrzebna jest tauryna!